Winkelwagen:

0 item(s) - € 0,00
Je hebt geen producten in je winkelwagen.

0

Wij zijn al online sinds 1999!

6 artikel(en)

Welke matraswig, welke pont d'amour?


Eén van de grootste slaapergernissen van stellen blijkt de richel tussen de matrassen te zijn. In deze spleet verdwijnen nogal eens armen, benen of zelfs hoofden! En terwijl dat gebeurt, duw je ongewild de matrassen uit elkaar! Wandelende matrassen en verdwijnende ledematen, hoe los je dat op??

 

Je kan tussen twee matrassen een schuimrubber T-stuk inklemmen, een zogenaamde: wig, matraswig, T-wig, T-stuk, vulstuk, pont d'amour, liefdesbrug of love bridge.

 

 

Wat zijn de verschillen tussen de door ons verkochte wiggen/pont d'amours?


Wij verkopen 4 varianten (in oplopende prijs):

  1. blauwe matraswig: dun, zonder matrastijk
  2. witte matraswig: dikker en steviger schuim dan de blauwe, zonder matrastijk
  3. blauwe pont d'amour: dun, met matrastijk
  4. witte pont d'amour: dikker en steviger schuim dan de blauwe, met matrastijk

 

Welke bij jou past, hangt af van de grootte van de naad tussen de matrassen. Mocht het geheel ingeklemd zitten in de bedombouw en is de naad voelbaar maar niet heel erg groot, dan is de matraswig blue voldoende om de naad op te vullen. Wil je deze hebben met een matrastijk, om plakken van het beddengoed te voorkomen? Dan is de pont d'amour blue prettig. Deze producten vind je hier.

 

Is de naad best aanwezig en goed zichtbaar? Dan is de matraswig white of de pont d'amour white het prettigst. Deze producten vind je hier.

 

Mocht je een wig/pont d'amour besteld hebben en past deze niet goed tussen de naad, dan is het uiteraard altijd mogelijk om te retourneren en/of te ruilen.

 

 

Vergeet niet 2-persoonsbeddengoed!

Vergeet niet dat je bij het gebruik van een matraswig ook stevig, goed passend 2-persoonsbeddengoed nodig hebt. Eventueel bij ons verkrijgbaar met 1 of 2 splits. Bij gebruik van split-beddengoed zal de matraswig iets ingekort moeten worden. Dat is bij een pont d'amour niet aan te raden, maar een matraswig kan zonder meer door jou zelf op maat worden gemaakt.

 

 
 

 

Vergeet niet de antislipmat!

Ten slotte is het altijd raadzaam om anti-slipmatten onder de matrassen te leggen. Niet alleen om de matrassen te beschermen tegen de vaak scherpe bodem, maar ook om uit elkaar schuiven van 2 losse matrassen of het “wandelen” van 1 grote matras te voorkomen.

 

 

Geplaatst in Slaapomgeving door matrassen.nl - Joanne
Geplaatst in Slaapomgeving door matrassen.nl - Joanne

Onderzoek heeft uitgewezen dat de slaapkwaliteit wordt beïnvloed door de toestand van de slaapkamer en omgevingsfactoren. De slaap kan bijvoorbeeld beïnvloed worden door een te hoge of te lage kamertemperatuur, slechte ventilatie, gesnurk van de partner, lawaai, licht, koude voeten of alcoholgebruik, waarvan lawaai en licht de grootste vijanden zijn.

 

 

Verduister je slaapkamer en zorg voor stilte

Zorg dus voor een donkere slaapkamer, zonder knipperende lichtjes of straling. Ook het licht van een (digitale) klok kun je beter afdekken of vermijden er naar te kijken. Ga je 's nachts naar de WC, doe dan het licht niet aan en kijk niet op de klok.

Lawaai is moeilijk aan te pakken als je bijvoorbeeld aan een drukke weg woont, maar soms is er toch wat op te verzinnen, zoals extra isolatie. En probeer anders eens oordopjes uit.

 

 

Vermijd prikkels

Je slaapkamer is alleen om te slapen en voor seks, niet voor werk of andere zaken die afleiden van een goede nachtrust. Laat de apparaten beneden! Geen telefoon, TV of laptop op de slaapkamer. Met name het nog even op de telefoon kijken voor het slapen gaan, is een slechte gewoonte. Je hersens raken geprikkeld door wat je leest en door het licht van je telefoon worden stofjes aangemaakt, waardoor je extra wakker wordt gemaakt. Als je de telefoon niet beneden kunt laten, omdat je bijvoorbeeld de wekker gebruikt, zet hem dan op vliegtuigstand zodra je naar je slaapkamer gaat.

Check je matras, kussen en beddengoed

Ook de juiste matras, beddengoed en kussen zijn belangrijk. Als je pijn in je rug of schouders hebt, of overmatig zweet door gebruik van de verkeerde materialen, slaap je onrustig en oppervlakkig of word je zelfs wakker. Als je merkt dat er iets niet klopt aan je slaapcombinatie, zoek het dan uit. Je mag ons altijd bellen voor advies (035 533 49 31)!

Volgens wetenschappers kan chronisch slaapgebrek leiden tot allerlei lichamelijke en geestelijke klachten, zoals depressie, migraine en zelfs overgewicht. Over het algemeen hebben vrouwen meer last van slaapklachten dan mannen. Dus dames: optimaliseer je slaapomgeving!

Voor meer slaaptips, klik hier.

Geplaatst in Slaapomgeving door - Joanne

De slaapkamer mag niet te warm en niet te koud zijn. Heel vaak wordt gesteld dat de temperatuur tussen de 16 en 18C moet liggen, maar dit is geen gulden regel! De optimale slaaptemperatuur wordt bepaald door leeftijd, geslacht, slaapgewoonten, het soort matras en het gebruikte bedtextiel.

 

 

In het algemeen geldt dat lagere temperaturen van rond de 12 à 17C goed worden verdragen, mits men slaapt op en onder aangepast bedtextiel en op een matras dat past bij het transpiratiepatroon van de persoon.

Maar uiteindelijk bepaalt de persoonlijke voorkeur van de slaper hoe warm of hoe koud de kamer moet zijn. Sommige mensen vinden het nu eenmaal veel lekkerder om onder een goed warmte-isolerend donsdek te slapen met alleen de neus erboven in een kamer die maar 12C is, terwijl anderen liever onder een dun lakentje slapen maar dan in een kamer van 18C.

Pas alleen op voor te grote afkoeling of verhitting van het lichaam, omdat dit als wekprikkel kan werken en de slaper doet ontwaken. Dus grote temperatuurschommelingen in de slaapkamer moeten worden voorkomen.

 

Je begrijpt dat een weloverwogen keuze van goed bedtextiel in combinatie met een kwaliteitsmatras zich terugbetaalt in een goede helende slaap zodat je de volgende morgen uitgerust wakker wordt!

 

Geplaatst in Slaapomgeving door - Joanne

Omdat er steeds meer bespaard wordt op het stoken en dan met name op de slaapkamers, ontstaan er vaak vochtproblemen en als gevolg daarvan schimmelontwikkeling. Schimmel is vooral te vinden in de hoeken van de kamer, achter meubels en onder of soms zelfs in matrassen. Soms kun je het zien (donkere plekken), maar soms is schimmel vrijwel onzichtbaar. Heel vervelend, want schimmel is slecht voor onze gezondheid en een belangrijke veroorzaker van allergische reacties.

 

 

Vochtvorming in de slaapkamer komt grotendeels door condensatie van warme lucht die snel afkoelt. Het is van groot belang dat de lucht wordt ververst, liefst door ventilatie via een open raam.

Maar let op: ventilatie helpt eigenlijk alleen bij droog, koud of zonnig weer. In elk geval moet verhinderd worden dat warme vochtige lucht wegstroomt naar droge en koudere vertrekken, zoals de slaapkamers. De vochtige lucht zal daar immers condenseren.

Vocht en schimmels in slaapkamers kunnen verhinderd worden door binnendeuren gesloten te houden, minstens eens per week de kamer behoorlijk te verwarmen en geregeld voor verluchting te zorgen. Als grens moet overdag minimaal 15C nagestreefd worden.

 

 

Geplaatst in Slaapomgeving door - Joanne

De relatieve vochtigheidsgraad in de kamer mag variëren van 40% tot 60%. Droge lucht neemt uiteraard het door het lichaam uitgewasemde vocht sneller op dan vochtige lucht, maar een te lage vochtigheidsgraad moet vermeden worden. Dit zou namelijk kunnen leiden tot een droge keel- en mondholte, irritatie van de keel en uitgedroogde slijmvliezen. Doordat dat een goede voedingsbodem voor ziektekiemen is, word je dan weer bevattelijker voor aandoeningen als verkoudheid, keelpijn en zelfs bronchitis.

 

 

Een te hoge vochtigheidsgraad moet ook vermeden worden. De kwaliteit van de slaap wordt aangetast omdat het lichaam klam en warm zal gaan aanvoelen en er meer gezweet zal worden. De levensduur van de matras wordt door een te hoge vochtigheidsgraad en veel zweten flink bekort. Ten slotte worden de overlevingskansen van de huisstofmijt door een te hoge vochtigheidsgraad groter. Voor meer informatie over huisstofmijt klik hier.

 

 

Geplaatst in Slaapomgeving door - Richard

6 artikel(en)